Właściwości odżywcze tahini

Web developer i programista

Właściwości odżywcze tahini

 

Tahini to pasta sezamowa, która ma liczne właściwości i wartości odżywcze, dlatego też jest bardzo chętnie stosowana w kuchni Dalekiego Wschodu. Składniki zawarte w tahini wpływają na prawidłowe funkcjonowanie układu nerwowego, a także na regulację poziomu cholesterolu we krwi i ciśnienie krwi. Pasta ta posiada także wiele innych, zdrowych właściwości.

Dlaczego pasta sezamowa jest tak zdrowa?

pasta sezamowa tahiniTahini to nic innego jak pasta sezamowa. Do jej przygotowania wykorzystuje się ziarna sezamu, dzięki temu posiada ona złoty kolor i sezamowo-orzechowy aromat. Konsystencją przypomina bardziej gęsty sos niż pastę, którą można coś posmarować. Najlepsza pasta sezamowa nie zawiera w składzie niczego innego poza zmielonymi na gładki krem nasionami. Orientalna pasta sezamowa tahini jest typowym składnikiem kuchni Izraela, Iraku, Afryki Północnej, Syrii, Libanu, Turcji i Grecji. Masło sezamowe pojawia się również w potrawach chińskich i indyjskich. Pierwsze wzmianki o tym produkcie pochodzą sprzed 4 tysięcy lat z regionu położonego na Bliskim Wschodzie między rzekami Eufrat i Tygrys, czyli ówczesnej Mezopotamii. Pasta sezamowa składa się w około 60% z tłuszczów i około 20% z białek. Olej sezamowy tworzą głównie nienasycone kwasy tłuszczowe – linolowy i oleinowy. Tahini zawiera ponadto nieco węglowodanów oraz błonnik pokarmowy. Tahini jest dobrym źródłem aminokwasów niezbędnych, szczególnie metioniny, fenyloalaniny i tryptofanu. Aminokwasem ograniczającym jest w niej lizyna. Strawność białka z tahini jest wysoka i wynosi 83%. Same ziarna sezamu zawierają dużo kwasu fitynowego, który utrudnia przyswajanie białek, jednak znajduje się on głównie w łupinie. Z tego powodu pasta tahini może być ważnym elementem uzupełniającym dietę wegetariańską w białko. Pasta sezamowa jest świetnym źródłem witamin z grupy B, głównie tiaminy, ryboflawiny, niacyny i kwasu foliowego oraz gamma-tokoferolu. Zawiera też ważne składniki mineralne – żelazo, mangan, cynk, wapń i magnez. Dostarcza substancji o właściwościach przeciwutleniających i obniżających przewlekły stan zapalny w organizmie. Im ciemniejsze ziarna sezamu, tym więcej w nich antyoksydantów. W tahini znajdują się lignany, głównie sezamina i sezamolina, a także fitosterole – beta-sitosterol, kampesterol i stigmasterol.

Istnieje wiele dań, w których tahini stanowi kluczowy składnik nadający charakteru potrawie. Dania te wywodzą się głównie z kuchni arabskiej. Należą do nich hummus, baba ghanoush czy też chałwa. Tahini można jednak używać w kuchni na wiele innych sposobów. Smakuje dobrze samodzielnie jako sos lub dodatek do pity. Dodatkowo posiada wiele składników odżywczych, dzięki czemu uchodzi za jedno ze zdrowszych dań.